Transport

Opublikowano: piątek, 09, czerwiec 2017

W okresie międzywojennym na terenach Jury wybudowano linie kolejowe Herby-Wieruszów oraz Tunel-Kraków, które połączone zostały z istniejącymi już wcześniej liniami.

Największą inwestycją była budowa magistrali kolejowej Herby-Karsznice-Inowrocław-Bydgoszcz-Kościerzyna-Gdynia, która to pozwoliła na skrócenie drogi przewozu transportowanego węgla i pozwalająca na ominięcie Gdańska.

Po 1945 roku zwrócono uwagę na potrzebę rozbudowy dwóch węzłów kolejowych na Wyżynie Krakowskiej - w Częstochowie i Krakowie.

W latach 1951-65 zelektryfikowano linie: Warszawa-Katowice, Katowice-Kraków, Tarnowskie Góry-Karsznice z odgałęzieniem do Częstochowy, Kraków-Medyka oraz mniej ważne odcinki w okolicach Krakowa.

Obecnie głównymi liniami kolejowymi przebiegającymi przez obszar od Krakowa po Wieluń są trasy kolejowe: Warszawa-Katowice przez Częstochowę, Katowice-Kraków, Jaworzno-Miechów, Jaworzno-Zawiercie, Częstochowa-Herby, Katowice-Herby-Inowrocław, Częstochowa-Kielce. Istniejąca sieć kolejowa pozwala na dotarcie do wielu punktów wypadowych na Jurę, z których poprzez linie PKS i miejskich linii autobusowych można dotrzeć do wszystkich interesujących miejsc na Wyżynie.

Sieć dróg samochodowych jest tu wystarczająco gęsta, jedynie stan nawierzchni asfaltowych pozostawia wiele do życzenia. Wzdłuż Wyżyny przebiega z północy na południe trasa A1 Katowice-Warszawa a na południu niedawno oddana do użytku płatna autostrada A4 z Katowic do Krakowa. Uzupełnieniem dróg o znaczeniu międzynarodowym są drogi krajowe Częstochowa-Opole, Kraków-Olkusz-Opole.

W przypadku korzystania z transportu lotniczego aby dostać się na teren Jury Krakowsko-Częstochowskiej można skorzystać z lotnisk zlokalizowanych w Krakowie-Balicach lub Pyrzowicach.

Transport wodny podobnie, jak w całym kraju nie jest zbyt rozwinięty. Jedyną rzeką żeglowną przepływającą przez teren Wyżyny jest Wisła (z żeglownym odcinkiem od Oświęcimia z jedynym portem śródlądowym w Krakowie.